• Snel
  • Persoonlijk
  • Helder en Resultaatsgericht

Door Wouter Munten, Letselschadeadvocaat – 3 februari 2025

Het recente treinongeluk in Bunnik, waarbij een passagierstrein in botsing kwam met een graafmachine, laat weer zien hoe anders treinongevallen zijn dan gewone verkeersongevallen. Volgens NL Times raakte de machinist gewond, maar ook passagiers kunnen bij zo’n botsing letselschade oplopen. Als letselschadeadvocaat zie ik regelmatig dat slachtoffers onderschatten hoe complex deze zaken zijn.

Wat maakt een treinongeval anders dan een verkeersongeval?

Een treinongeval verschilt fundamenteel van een gewoon verkeersongeval. Bij een aanrijding tussen twee auto’s is meestal snel duidelijk wie aansprakelijk is. Bij een treinongeval krijgt u te maken met grote organisaties zoals NS en ProRail. Zoals we bij Munten Letselschade dagelijks ervaren, is professionele hulp daarom onmisbaar.

De wettelijke beperking van schadevergoeding bij treinongevallen

Anders dan bij normale verkeersongevallen kent de wet bij treinongevallen strikte beperkingen voor schadevergoeding. Volgens artikel 8:110 BW en het bijbehorende uitvoeringsbesluit is de maximale schadevergoeding bij hoofdspoorwegen beperkt tot 175.000 rekeneenheden (SDR – Special Drawing Rights) per reiziger.

Deze wettelijke beperkingen zijn complex:

    • Hoofdspoorwegen: 175.000 rekeneenheden per reiziger

    • Lokaal spoorvervoer: €1.000.000 per reiziger (maximum €15.000.000 per gebeurtenis)

    • Handbagage: beperkt tot 1400 rekeneenheden

Welke letselschade komt voor vergoeding in aanmerking?

Bij Munten Letselschade hebben we uitgebreide ervaring met alle aspecten van letselschade bij treinongevallen. Onze expertise zorgt ervoor dat geen enkele schadepost over het hoofd wordt gezien:

    • Medische kosten (nu én in de toekomst)

    • Verlies van inkomen

    • Revalidatiekosten

    • Huishoudelijke hulp

    • Smartengeld

    • Verlies of beschadiging van bagage

Waarom is specialistische letselschade expertise noodzakelijk?

Zoals Letselschade.NU recent berichtte, behoren treinongevallen tot de meest complexe letselschadezaken. Bij Munten Letselschade onderscheiden wij ons door:

    • Grondige kennis van spoorwegwetgeving

    • Exacte berekening van SDR-eenheden

    • Kennis van alle mogelijke uitzonderingen

    • Ervaren onderhandelaars tegenover NS en ProRail

Recente ontwikkelingen in spoorveiligheid

Recent onderzoek van TNO en RIVM toont aan dat nieuwe technologieën belangrijke gevolgen kunnen hebben voor de veiligheid op het spoor. Dit beïnvloedt ook de wijze waarop letselschadezaken worden behandeld.

Praktijkvoorbeelden van treinongevallen

Recent zagen we twee significante voorbeelden:

    1. Het Bunnik-incident (januari 2025): Botsing met graafmachine

    1. Het Berghem-incident (11 februari 2024): Een treinongeval met een carnavalswagen waarbij de machinist gewond raakte. Deze zaak werd uiteindelijk onder voorwaarden geseponeerd.

Schadevergoeding bij neurologisch letsel

Bij treinongevallen komt neurologisch letsel helaas vaak voor. Bij Munten Letselschade hebben we specifieke expertise op dit gebied en werken we samen met vooraanstaande medische experts.

Waarom Munten Letselschade?

Als gespecialiseerd letselschadeadvocaat onderscheiden wij ons door:

    • Persoonlijke behandeling door ervaren advocaten

    • Specifieke expertise in spoorwegongevallen

    • No cure, no pay basis

    • 24/7 bereikbaarheid

    • Bewezen track record in onderhandelingen met NS en ProRail

Contact met uw letselschadeadvocaat

Een treinongeval kan uw leven ingrijpend veranderen. Bij Munten Letselschade begrijpen we dat als geen ander. Neem vandaag nog contact op voor een gratis eerste gesprek:

    • Telefoon: 06-21152677

    • Locatie: Oisterwijk

Heeft u vragen over uw rechten bij letselschade? Neem direct contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.